Studentii si GIS-ul

Share
Ce este Gis-ul? La ce ne ajută aceste program? Dar cum se utilizează? Acestea sunt cele mai frecvente întrebări puse de studenţi.
Gis sau mai bine zis SIG = Sistemul informaţional Geografic şi reprezintă ansamblul de echipamente, de analiză, stocare şi manipulare a datelor geografice. A fost conceput la inceputul anilor 1960 de către Roger Tomlinson pentru guvernul canadian, iar majoritatea pionerilor SIG sunt geografi. Astfel, GIS-ul este unul dintre principalele programe folosite de geografi, deoarece le facilitează munca şi le oferă o gamă varită de servicii.
SIG ne ajută să vizualizăm problema, să înţelegem datele, să le interpretă sub formă de hărţi, rapoarte şi tabele. Ne ajută să rezolvăm probleme, să răspundem la întrebări dosr prin vizualizarea datelor şi a problemei. De cele mai multe ori SIG-ul este asociat cu hărţi mai ales în domeniul geografic.
Utilizarea programului SIG se învaţă în facultate, unde studentul intră într-o lume nouă cel îl duce departe de lumea foilor de calc, foilor milimetrice, creioanelor şi tuşului. Ei cunosc noi modalităţi de realizare a hărţilor, dar din păcate ei nu învaţă destul în facultate. Vorbind despre această problemă am întrebat mai mulţi studenţi care sunt părerile lor legate de SIG.
Gis-ul este un program mult prea complex pentru a putea fi studiat în doi ani de facultate. Consider că ar trebuii înlocuite materii care şi-au pierdut actualitatea cu cele ce ţin de gis, pentru o mai bună aprofundare. Iar profesorii ar trebui să îşi dea mai mult interesul cu noi."
"Păi Gis-ul mi se pare foarte interesant si este un program destul de uşor. Cel puţin mie mi se pare destul de accesibil, dar să intru în amănunt nu aş putea.Un program foarte important pentru studenţi dar nu e pentru toţi, unii au chemarea să îl înveţe, pe când alţii se mulţumesc doar să ştie că au trecut examenul.”
„Programul este foarte greu, m-am chinuit la el. Sunt prea multe date, trebuie studiat şi îţi ia foarte mult timp. După parerea mea ar trebui să renunţăm la unele materii în favoarea Gis-ului. Profesorii nu îşi dau silinţa, doar teorie fără practică, nu toţi suntem capabili să învăţăm singuri.”
„Din câte am studiat noi până acum îmi dă impresia că trebuie îmbunătăţit. Dar noi nu îl cunoastem în profunzime, deoarece noi până acum doar am vizualizat o hartă şi am evidenţiat unele elemente pe ea, fără a avea posibilitatea să lucrăm cu ele, să generăm relief. Mai multe ore de Gis ar fi bine venit, aşa l-am înţelege mai bine cu toţii şi am putea spune că nu am trecut degeaba prin facultate.”
“GIS ca şi curs prezent în orarul diferitelor specializări din cadrul Facultăţii de Geografie îl consider a fi imperativ necesar şi de nelipsit deoarece majoritatea proiectelor în care se modelează date geografice mai ales pentru realizarea hărtilor de orice fel folosesc soft-uri din cadrul GIS. Însa, consider că acest curs nu este bine definit în cadrul facultăţii, iar dezinteresul profesorilor la care se adaugă şi slaba administrarea a computerelor nu ajută cu nimic o bună instruire a studenţilor in acest domeniu.”
“Gis-ul este un program OK, trebuie să îl învăţăm şi ar trebui să ne dăm noi mai mult interesul. Cum poate un profesor să ne ajute să îl înţelegem când noi nici nu suntem atenţi la curs. E clar că dezinteresul profesorilor se trege din dezinteresul nostru. Doar nu o să vină ei să ne tragă de mânuţă ca să îl învăţăm, până la urmă totul este în interesul nostru.”
Putem concluziona cu faptul că studenţii sunt nemulţumiţi de felul cum se predă Gis-ul în facultate şi sunt dornici să înveţe mai mult dacă ar avea posibiliatea. Cred că Gis-ul le-ar putea oferi un viitor şi şansa de a intra într-o lume nouă. Oare ce ne va oferi viitorul şi va avea lumea încredere în diploma noastră dacă noi nu ştim să lucrăm într-un program?
Comments (4)
  • corneltudose  - Felicitari pentru indrazneala
    Din aceasta cauza l-am pus si pe prima pagina
    Trebuie sa fac niste completari si adaugiri

    Completari: GIS-ul NU este un program. Cum ai spus si tu mai sus este un ansamblu de echipamente, programe, date, metode si personal. Asta inseamna ca nu prea au fost atenti colegii tai la explicatiile din anul 1. Dupa parerea mea, daca sti sa lucrezi in 1, 2 sau 10 programe de GIS, nu inseamna ca sti GIS. Cum nici daca sti sa umbli cu calculatorul sau sa lucrezi cu baze de date nu inseamna ca sti GIS Tot dupa parerea mea, GIS-ul mai are ceva care nu gasesti definit in nici o carte sau manual. Este acea samanta, how to (nici nu stiu cum sa il numesc) care se comporta ca un liant care da valoare celorlalte componente.
  • corneltudose
    Adaugiri 1:Nu aveti de unde sa stiti, dar de vreo 2 ani incoace, colectivul care preda GIS la Facultatea de Geografie si-a schimbat mult tactica de predare a materie. Voi care acum sunteti la final nu ati prins toata schimbarea. In primul rand am introdus conceptul de OPEN SOURCE si am realizat un instrument integrat de gis. FreeGIS este primul concept de acest fel din Romania, iar pe plan mondial mai sunt 3-4 astfel de instrumente. In felul aceasta putem sa vorbim deschis despre programele folosite. De cand predau GIS la Facultatea de Geografie (la anul se fac 10 ani) aceasta platforma inseamna o revolutie, dar pe care nu o inteleg toti.
  • corneltudose
    Adaugiri 2: Multa vreme am lucrat cu ArcView, vorbeam de ArcView, prezentam produsele din ArcView, dar Facultatea de Geografie avea o singura licenta de ArcView (cumparata de D-na Patroiescu). Restul erau toate utilizate in mod ilegal. Si sunt multe laboratoare care folosesc astfel de soft. Conducerea facultatii s-a rezumat la a cumpara calculatoare (de multe ori acestea nu faceau fata cerintelor), iar problema softuluiera lasata in seama noastra. Tocmai softul care in cazul GIS-ului este mai scump decat calculatorul. In primul rand vrem sa responsabilizam studentii si sa aprecieze munca altora.
  • corneltudose
    Adaugiri 3: In alta ordine de idei, conducerea facultatii nu a fost receptiva la doleantele noastre in ce priveste planul de invatamant. GIS se face in anul 1 semestrul 2 (exceptie face grupa de cartografie care mai fac 2 semestre cu discipline conexe). Cum poti sa discuti la un asemnea nivel de harta pantelor cand studentii nu stiu ce este panta? Cum poti sa vorbesti despre expozitia versantilor cand studentii nu stiu ce este un versant? Si nu mai discutam despre alte harti morfometrice sau despre harti de risc. Cand am propus mutarea cursului de GIS in anul 2 ni s-a raspuns ca nu se poate muta pentru ca nu au ce pune in loc.
    In aceste conditii a trebuit sa regandim modul de predare a acestei materii, astfel incat cei din anul 1 care nu mai fac GIS in facultate (dar fac la master cand cei de la geografie si planificare sunt amestecati cu cei de la cartografie care sunt mult mai avansati - asta e alta aberatie) sa plece cu minime cunostinte, iar cine vrea sa aprofundeze sa aiba cum ...
Doar utilizatorii inregistrati pot scrie comentarii.!